Skam och skuld.

Jag är inte
en schlager.
Jag råkar bara handla
om samma saker.
Jag har en slagdänga
i hjärnskålen.
Jag skrider som ett luciatåg
mellan sängkläderna.
Jag skiner
som en kristallkrona
i mina inre tomrum.
Fästmän
med felaktiga bruksanvisningar
ligger förtöjda i bakvattnet.
Jag är mitt eget
decilitermått av smärta.
Pillerburkar. Blåmärken. Puderdosor.
Flyhänta justeringar
av klara kalla faktas
regelbundna skönhet.
Och en blind brevbärare.
Alldeles för många adressater.
Ingen avsändare.
Skam och skuld.



Detta var en text som vi fick arbeta med på skolan idag, den är skriven av författaren Kristina Lugn. Det vore jätte kul om ni läser texten några gånger och skriver en kommentar om vad ni tror att den handlar om. Skulle vara roligt att jämföra allas olika syn på texten och dess innehåll.
Man tolkar ofta texten på egna erfarenheter och kunskaper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0