I´m Good, I´m Gone

Jag börjar bli medveten om det lilla som skiljer sig i den sociala samvaron här nedanför dalälven jämfört med de norrländska byarna. Eller så är det jag som genomgår en förändring och inte riktigt varit medveten om detta innan. Men jag tror det är skillnad mellan oss norrlänningar när vi befinner oss där uppe jämfört med hur man beter sig socialt här nere, det behöver absolut inte vara negativt på något vis.
Ett exempel jag kan ta upp är fester, här nere är man alltid glad, hälsar och skakar hand med folk man inte träffat förr och presenterar sig. Man tar det lite lugnare i sin alkoholkonsumtion och minglar gärna runt för att träffa nya människor. Man vill gärna klä upp sig för att se bra ut och tjejerna lägger en snygg festmakeup. Och man kramas när man skiljs åt.
I Norrland kan det gå till så att man, hejar på folket på festen, alla känner alla och man går och chillar med dom man känner. Fåtal kan ta sig i kragen och söka nya kontakter, men med såna man "halvkänner". Här görs det groggar på hembränt och folk dricker mera. Skulle det befinna sig en helt "ny" människa på festen spekuleras det lite om vem det kan vara och vilka som hon eller han kan höra till. Folk är ofta trevliga.

När man då är en tjej från Norrland så kändes det gästvänligt att komma ner hit. Personligen är det lite svårt att veta hur man ska bete sig i vissa situationer, i Norrland där man är uppvuxen där har man aldrig riktigt brydd sig över sådant då visste man hur man betedde sig i det flesta situationer, man tänkte inte så mycket på det egentligen.
Men här får man börja tänka om i sitt beteende, hur beter man sig ordentligt i en stad som denna? Eller beror allt på vilka man umgås med?
Jag trivs rätt bra ändå, kan känna viss osäkerhet, ibland ska man kramas och ibland inte, vilka ska man krama om, de man träffat fem gånger på en fest eller redan första kvällen?? Kramar man en person efter en fest ska man då fortsätta med det sen efter alla andra fester också? Jag tycker att det är intressant att kolla in vissa skillnader. Jag hade en diskussion med en tjej i helgen där vi jämförde familjer och deras olika beteenden och gästvänlighet, det var också ett mycket intressant ämne.

Nu borde jag sova, har fullt upp imorgon..
Natti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0