Sthlm, Sthlm

I tisdags var jag och kolla på Olle Ljungström. Det var bra, mycket bra och jag är super nöjd. Olle gör nästan aldrig några spelningar längre och en av mina måsten/önskningar var att få se honom live. Nu är det gjort och det var bra, jag hade en riktigt bra kväll, men en bra spelning!
Skulle han spela igen i närheten, så kommer jag befinna mig i publiken än en gång.
Han har riktigt bra och innehållsrika texter som man lätt kan relatera till mer än man tror i det verkliga livet, i de flesta männsikors liv skulle jag nästan kunna lova.

"Den som växer och blir stor, vet exakt var värken bor.
Om hon nångång tittat in, in under sitt skinn.
Det är du som väljer så var noga med ditt val.
Det är ändå du som väljer vem du är."

(ur låten, En apa som liknar dig)


"Finns här någon som har hittat en själ?
Var då så vänlig och behandla den väl.
Handskas med den som om den var gjord av porslin.
Var god ta det vackert, det kan vara min."


(ur låten, balladen om all kärleks lön)


Jag kan leka med mitt namn
Jag kan låtsas att jag är i en famn
Jag kan suga bitter ändå ler jag ibland
Giftet går ej ur, jag undrar hur gör djur?


(ur låten, en förgiftad man)

Jag minns när hon gick iväg
För mig fanns inget hopp
Inget nästa steg
Men även när jag ser tillbaks på fel
Så vill jag ändå ha mer


(ur låten, nitroglycerin)


Du vilar huvudet emot min kudde
Din blick söker mina ögon
Men den söker sig igenom
Mot en annan punkt
Mot en annan man

Du lägger handen på min panna
Formar ord som exploderar
Men orden tillhör någon annan
Som är någon annanstans
En lycklig man

Det är sånt som bara händer mig
Det är sånt som bara händer mig
Jag var så nära
En liten stund
Det är sånt som bara händer mig

Jag kunde krupit över alper
Jag kunde svalt en ocean
För att vara först i dina tankar
Att det var jag
Och inte han


(ur låten, Sånt som bara händer mig)

Känslomässig rusning, han skriver som poesi, han träffar de ömma punkterna, han är djup, han är svårt, han är Olle Ljungström. Hyllning till Olle!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0