dharma

Tänk om man hade pengar utan att behöva jobba.. Det är inte det att jag är emot att arbeta snarare tvärtom, jag kan lätt ta på mig för mycket jobb. Däremot är jag emot att man ska jobba sån stor del utav livet och att man går så långa dagar för att kunna försörja sig normalt.. Tänk om man skulle arbeta 5dagar i veckan och 5h varje dag med samma månadslön.. Man skulle få mera tid till familjen, sig själv och andra. Man behöver inte ha sina barn på dagis i 10h om dagen, utan år mer tid till att fostra och se de utvecklas och skapa en bra och trygg kontakt till dem. Och sen att man som ett par slipper den vardagliga stressen, att man tar tillvara på tiden och kanske hinner göra saker som man bara annars drömmer om att få/hinna göra.
Det mest underbara jag kan drömma om just nu, då jag befinner mig i en liten arbetsvacka, är att vi som studenter skulle få en symbolisk summa pengar varje sommar för att bara få ledigt och ladda inför nästa läsår, att vi ska slippa jobba (givetvis frivilligt).

Idag har jag verkligen tyckt synd om mig själv på jobbet.. mmm.. jag vet att man inte ska göra det, men jag har längtat ut, till ledigheten, frihet... Jag har jobbat häcken av mig i juli och får inte pengar först 25:e aug, det känns tungt. Jag vill ha pengar nu, jag vill köpa kläder till skolan börjar, jag skulle vilja gå ut och äta, eller varför inte bara sitta och ta ett glas vin på en uteservering och njuta av sommaren..  Ja drömma kan man ju..
Denna helg hade inte kunnat komma mycket lägligare i allafall, har varit en otroligt tuff vecka..





"Att nå fram till verklig lycka kan kräva att man helt förvandlar sitt sätt att se, sitt sätt att tänka, och det är ingen lätt sak"
(Dalai Lama)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0