Idag är det ingen vanlig dag...

Idag har jag varit och provridit en halvblodsvallack, det var skoj! Så kul att rida igen, var längesen sist nu. Jag vet inte riktigt än hur det blir, jag ska bestämma mig tills imorgon. :-/

Jag har även bakat en tårta som blev riktigt smaskens!! :-)
Snövit tårta, här får ni receptet om ni får lust att testa den nångång!

 (ca 10 personer)
Ugnstemp 125º, 45-60 minuter

Maräng
1 dl äggvita (ca 4 ägg)
några droppar ättikssprit
2 dl socker
(eller köp färdiga marängbottnar)

Gör så här:
Markera tre cirklar ca 20 cm i diameter på bakplåtspapper (eller två lite
större).
Blanda äggvita, socker och ättika i en stor rostfri bunke.
Placera bunken i en kastrull med lite kokande vatten. Bunkens kanter skall sluta tätt mot kastrullkanten!
Vispa oavbrutet, gärna med elvisp, tills smeten blir tjock och fast. Spritsa eller bred ut smeten jämt på mallen.
Sätt in båda plåtarna samtidigt och grädda 45-60 minuter. Låt plåtarna byta plats efter halva gräddnings tiden.
Låt bottnarna kallna och lossa dem från pappret.

Smet
3 äggulor
¾ dl socker
¾ dl vispgrädde
50 g smör
60 g mörk choklad

Gör så här:
Blanda äggula, socker och grädde i en kastrull.
 Sjud upp på svag värme, till det tjocknar.
Tillsätt smör och choklad, klickvis. Till allt smällt ihop.
Ställ in i kyl för att svalna.
Övrigt:
4 dl vispgrädde
riven vit choklad

Maräng + smet + maräng + grädde(toppigt) + riv över vit choklad. Dekorera
gärna med en liten marsipanros + blad, eller nåt annat fint :-)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0